Taizé

publicerat i Vardagsliv;
Tänkte berätta lite om Taizé. (Uttalas Tese) 
 
Taizé ligger i Frankrike och är en liten by. Under sommaren kommer det tusentals personer dit.
Jag åker dit med min konfirmationsgrupp i en vecka och har varit där tre gånger nu.
Många tror att man åker till ett kloster och har förutfattade meningar. Men man bor i tält/barracker. Tälten är för ungefär 15-20 personer. Man går i kyrkan tre gånger om dagen och har bibelstudier två gånger. Okej, jag erkänner att det kan vara lite jobbigt att gå i kyrkan så ofta, men det blir som en vana och det är ganska mysigt. 
 
 
Man sitter cirka tre-fyra tusen personer och sjunger tillsammans. Det är också skönt med den långa tystnaden som är åtta minuter lång. En perfekt stund att bara koppla av, be om man känner för det. Också kan det vara jobbigt om man sitter bredvid fnittriga kompisar. 
 
 
Man träffar nya vänner- från olika kulturer och länder. Exempelvis, Tyskland, Portugal, Schweiz, Italien och flera. 
Det känns som om man lever i en bubbla när man är där. Utan någon koppling till sitt vanliga liv kan man släppa det och ta det lugnt.
 
 
Det finns en plats där som heter Tysta Dalen. Där ska man, såklart, vara tyst. Men småprat är tillåtet om man inte stör andra. En otroligt vacker och underbar plats.
 
Frukosten är samma varje dag.
 
 
 
Maten. Ja vad ska man säga om den. Inte den godaste, men ätbar. Det är ingen resaurang vi bor på. Utan det är enkel mat. Jag äter, är väldigt kräsen men det är bara att äta. Då det är 25-35 grader är det viktigt med mat, och vatten.

 
 Det finns också ett ställe som heter Oyak. Där hänger de som vill efter kvällsgudtjänsten. Där kan man prata med nya människor, sjunga, leka lekar. Köpa läsk, kaffe, toast och liknande. Det kan nog vara det roligaste! Man träffar så olika personer och man bara släpper loss. Tyvärr har jag ingen bild på det. 
 
 
Som sagt har jag varit är tre gånger och planerar på en fjärde gång. Det är verkligen en underbar plats och jag har hittat vänner och lärt känna min egen grupp mycket bättre. 

Kommentera inlägget här :